『音楽表現学』目次と要旨一覧

『音楽表現学』Vol.21タイトルと要旨

(日本語・英語)

【原著論文】

鷲野 彰子

ヴィルヘルム・バックハウス(Wilhelm Backhaus)の即興的前奏演奏

Improvised preludes by Wilhelm Backhaus (1884–1969)

WASHINO Akiko

【要旨】

ヴィルヘルム・バックハウス(Wilhelm Backhaus, 1884―1969)は生涯にわたって精力的に演奏活動を行ったが、彼の複数の録音に演奏時に即興で付けられた前奏演奏が遺されている。本稿では、彼の遺した16例の前奏演奏実践例を分析することで、それらが演奏会においてどのような役割を担っているかを分析した。

実践例の多くが公開演奏におけるものであり、多くはアンコールの各曲目の前に挿入された。彼の前奏演奏は1小節から5小節程度と短く、フレーズを伴う小品的なタイプとアルペジオを重ねるタイプに大別でき、指慣らしのための練習曲のタイプのものは一つも含まれない。カデンツを伴うものは少なく、前奏演奏の最終部分の多くは属和音で締め括られ、前曲と関連するものは少なく、後続曲と関連したモチーフを用いた前奏が約1/3を占める。

彼の前奏演奏は演奏会を有機的に構成するツールであったと考えられる。またアンコール時の前奏演奏は「次に何が演奏されるか」という「謎かけ」の時間となったことだろう。彼の演奏する前奏演奏は、琴線に触れるような繊細さや息をのむような美しさを湛えた「作品」としての魅力ももつ。

キーワード:バックハウス、即興的前奏演奏、演奏会、録音

【abstract】

Wilhelm Backhaus (1884–1969) had a long career as a concert pianist. Among his numerous recordings, many examples of his improvised preluding are preserved from live concerts as well as a few from his early studio recordings. This paper analyzes 16 examples of his preludes to study their functions in concerts.

Most of the examples are from public performances, often preceding encores. His preludes are short—typically between one and five bars long—and can be broadly categorized into two types: some comprising melody and accompaniment, and others consisting only of arpeggiations. None of them can be considered virtuosic warm-up exercises. Many end on a dominant chord rather than on the tonic. A few preluding melodies relate to the previous piece while about one-third hint at the melody or harmony of the ensuing piece.

Backhaus’s preluding performances served as organic tools in structuring concerts. They function primarily to set the mood and tonality for the next piece, as well as to quiet the audience. Backhaus used preluding music before encores as riddles for the audience to solve revealing which composition will be played next. Backhaus’s preludes exhibit both breathtaking beauty and delicacy as miniature works that touch a deep chord in our hearts.

 

【評論論文】

小笠原 真也・宮田 知絵

野口雨情:詩/本居長世:曲《十五夜お月さん》の作品研究

― 歴史的社会的背景と音楽構造上の特徴を視点として―

“Jūgoya Otsukisan” (The Dear Full Moon) by lyricist NOGUCHI Ujo and composer MOTOORI Nagayo: The song’s musical characteristics and its socio-historical context

OGASAWARA Shin’ya and MIYATA Chie

【要旨】

本居長世による童謡《十五夜お月さん》と、江戸期にルーツを持つわらべ唄《うさぎ》には、深い関連性が見いだせる。標題である「十五夜」とそれに関する事柄については、国文学や民族学などの分野で多くの知見が発表されてきたが、音楽表現学の分野では、その知見を共有するには至っていない。そこでそれらの知見について、原典に遡り確認作業を行う。そして「十五夜お月とは/観月文化の開始/時代による変化/月とうさぎの関係性/祈りの対象としての月」を整理する。次に野口雨情にとっての「月」について論考する。それらを通じて、作品が発表された当時の人々の受け止め方を考察し、本曲歌唱表現への新たな視点を提示する。次に本居の童謡作曲に際しての理念は、自身が記した文言の中にのみ残されている。その文言と楽譜を照合し、音楽構造の考察を加え、その理念を譜例により可視化し確認する。また他作品の楽譜とも照合し、本居の童謡作曲上の特徴を明確にして、作品演奏上の新たな視点を示す。

キーワード:本居長世、野口雨情、童謡、十五夜お月さん、うさぎ

【abstract】*Blue letters indicate italic characters

One can find a strong connection between MOTOORI Nagayo’s children’s song, “Jūgoya Otsuki-san” (The Dear Full Moon, composed in 1920) and “Usagi” (Hare), a children’s folk song from the Edo period (1603–1867). Ethnologists, scholars of Japanese literature, and scholars in other fields have presented numerous findings on the word jūgoya [literally “the 15th night,” signifying the full moon] that appears in the song title, along with related insights. However, they have yet to reach the field of musical expression study. Thus, this paper revisits those writings on the significance of jūgoya, and sheds light on the following: what a fifteenth-night (full) moon represents; the beginnings of moon-viewing customs; how those customs evolved over time; the relationship between the moon and a hare; and the moon as an object of worship. Next, this study analyzes what the moon represented to the lyricist NOGUCHI Ujo. We then examine the reaction to the work at the time of its release. Taken all together, we thereby synthesize a new performance perspective.Evidence of the musical ideas MOTOORI had when composing his children’s songs is only available in his writings. This study correlates MOTOORI’s words with his score, analyzes its musical structure, and identifies his ideas in excerpts. It also compares the song with transcriptions of his other compositions in order to clarify the characteristics of MOTOORI’s children’s songs and provide new insights for performance.

 

【研究報告】

新海 節・三沢 大樹

中田喜直作曲《二人のモノローグによる歌曲集 木の匙》資料研究

-創作の背景と不採用曲〈雨傘〉(未発表)に関する報告-

NAKADA Yoshinao’s song cycle Ki no Saji (A Wooden Spoon) with poetry by TERAYAMA Shuji: Its compositional process and the discovery of “Amagasa” (An Umbrella), a song omitted from the released version

SHINKAI Makoto and MISAWA Daiju

【要旨】

本稿では、中田喜直作曲、寺山修司作詞の歌曲集《二人のモノローグによる歌曲集 木の匙》に関して、その成立の経緯と未発表曲〈雨傘〉が不採用となった経緯の解明に資する資料の提示を主な目的とした。入手可能な活字資料等を手がかりに全構成曲を概観したところ、調選択の観点では円環構造の成立は判断できないものの、詩の内容の観点では円環性が確認できることや、最終曲においてモティーフの再現が見られる点から、連作歌曲としての連関性を確認するに至った。また、信頼の置ける情報源として、近親者である中田幸子氏にインタビュー調査を実施し、当時の中田の様相として、《木の匙》の創作には相当の年月を要したこと、中田が寺山の詩を好意的に捉えていたこと、構成曲の選定や曲順の検討が発表直前まで行われたことを確認した。そして未発表曲〈雨傘〉の存在と、この楽曲を含んだ直前構想と発表された決定稿の構成曲や曲順の違いを提示し、その比較では連作歌曲としての詩の文学的な結末が全く異なるものになることを報告した。

キーワード:中田喜直、寺山修司、日本の芸術歌曲(日本歌曲)《木の匙》、未発表曲

【abstract】*Blue letters indicate italic characters

The chief aim of this paper is to present materials clarifying the background of the creation of the song collection A Wooden Spoon: A Song Cycle of Monologues Between a Couple, composed by NAKADA Yoshinao with lyrics by TERAYAMA Shuji, and the circumstances surrounding the omission of the song “Amagasa” (An Umbrella) from the released version. After reviewing all the songs composed for the song cycle using accessible printed materials, it was determined that the cycle cannot be identified from the perspective of tonal selection. However, the lyrics reveal the cyclical nature, and the recurrence of motifs in the final song underline their interconnectedness as a song cycle. As a reliable source of information, we conducted an interview with NAKADA Sachiko, Yoshinao’s widow, who confirmed that the creation of A Wooden Spoon took a significant length of time, that NAKADA was particularly impressed with TERAYAMA’s lyrics, and that the selection of compositions and the order of the pieces were debated until just before the premiere performance. The last part of the paper discusses the discovery of the unreleased piece “Amagasa,” then demonstrates the difference between earlier versions of Ki no Saji, which included “Amagasa,” and the final version, which omitted it, in terms of the selection of songs and their order in the cycle. In the end, the comparison reveals that the poetic narrative leads to completely different conclusions.

 

【研究報告】

柳下 柚子

アルト・サクソフォーン吹奏時の口唇圧に関する分析的研究

—クラシック奏者のロングトーンに共通する特徴について—

An analysis of lip pressure in alto saxophone playing: Common characteristics of long tone playing by classical performers

YANASHITA Yuzu

【要旨】

サクソフォーンのアンブシュア指導では、下唇はリードのクッションとして機能すべきであるという共通認識がある。しかし、下顎からリードにどの程度の圧力をかけるのが望ましいかについて目安となる具体的な数値は示されていなかった。サクソフォーン熟達者の口唇圧に共通する特徴を明らかにするため、ピエゾ抵抗圧力センサを用いて吹奏時の口唇圧の推移を測定すると、ロングトーンのコア部で一定の圧力を維持する特徴があった。アタック部では発音時に圧力が瞬間的に強くなる奏者が多かった。音域や音量が変化すると圧力の強さが変化する奏者が多かったが、低音で多くの奏者の圧力が低下することを除いて過半数に見受けられる傾向はなかった。いずれの場合でもコア部で一定の圧力を維持していることは共通しており、下顎からの圧力を安定してコントロールする演奏技術が重要である。今後測定データが蓄積されれば、熟達者の演奏手法を元にした機械学習システムの構築など、本研究をより教育的に活用していくことが期待できる。

キーワード:サクソフォーン、アンブシュア、口唇圧、管楽器、音楽教育

【abstract】

In saxophone embouchure instruction, it is commonly held that the lower lip should act as a cushion for the reed. However, few studies have measured the amount of pressure exerted on the reed by the jaw. To identify common characteristics of lip pressure in highly-skilled saxophonists, their long tone lip pressure was measured with a piezoresistive pressure sensor which revealed that they maintained a constant amount of pressure in the core section of the tone, whereas in the attack, many players showed momentary increases in pressure to produce sound. Several players changed the intensity of the pressure as the pitch range and volume changed. However, the only trend found in the majority of players was a decrease in pressure in the lower notes. In all cases, the common feature was the maintenance of a constant pressure in the core, which demands control of jaw pressure in a stable manner. As more measurement data becomes available, there is potential that this research can be used more pedagogically, as in the construction of a machine learning system based on the playing methods of well-trained players.